سفارش تبلیغ
صبا ویژن

10 دلیل برای داشتن استراتژی دیجیتال مارکتینگ

اهمیت تهیه و استفاده از یک برنامه دیجیتال مارکتینگ برای پشتیبانی از تغییر کسب و کار به سمت دیجیتال و رشد آن چیست؟برای شروع برنامه ریزی یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ باید از کجا شروع کنیم؟ این موضوع هنوز یک چالش اساسی است مخصوصا وقتی بسیاری از کسب و کارها اهمیت حیاتی کانال‌های دیجیتال و موبایلی را برای به دست آوردن و جذب مشتریان بیشتر می‌دانند. با این حال اکثر این کسب و کارها برنامه واحد و یکپارچه ای برای رشد و درگیر کردن مخاطبین خود به شکل موثر ندارند. اگر کسب و کار شما هم برنامه ذکر شده را ندارد شما از 10 چالش گفته شده در ادامه مقاله متضرر خواهید شد و در قابل رقیبان خود که در حوزه دیجیتال با استراتژی دیجیتال مارکتینگ قوی تری حضور دارند.

 

دیجیتال مارکتینگ و برنامه‌ریزی

 

چالش‌های یک برنامه دیجیتال مارکتینگ چیست؟

با توجه به تجریه ، یک چالش رایج این است که از کجا شروع به تهیه و طراحی برنامه دیجیتال مارکتینگ کنیم. به نظر می‌رسد در شروع کار ترس این وجود دارد که به یک گزارش عظیم و پر پیمان نیاز خواهیم داشت برنامه ریزی ناب یا lean planning بهترین علکرد را خواهد داشت. برنامه شما نباید حتما یک گزارش غول آسا باشد. برنامه دیجیتال مارکتینگ شما می‌تواند در دو یا سه صفحه A4 توسط یک جدول  جای بگیرد و استراتژی دیجیتال مارکتینگ شما را به اهداف اسمارت یا همان Specific, Measurable Achievable, Realistic, and Timely توسط چارچوب برنامه ریزی RACE یا همان Reach > Act > Convert > Engage مرتبط کند!

چالش دیگر ابعاد و وسعت محدوده دیجیتال مارکتینگ است. کانال‌ها، تکنیک‌ها و روش‌های بسیار زیادی مانند بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جست و جو یا سوشال مدیا و ایمیل مارکتینگ وجود دارند که این امکان را به شما می‌دهند تا تجربه بهتری از داشتن یک وبسایت داشته باشید. مقاله دیگر ما با عنوان” دیجیتال مارکتینگ چیست؟ ” وسعت و تنوع ابزارهای مختلف را برای داشتن یک برنامه دیجیتال مارکتینگ به شما نشان می‌دهد و شما می‌توانید یک برنامه جامع برای استفاده از همه فعالیت‌ها به منظور پوشش همه جانبه سفر مشتری تهیه کنید. در هیک از تکنیک‌ها و ابزار دیجیتال مارکتینگ تعدادی تاکتیک جزیی وجود دارد که کلید شما برای موفقیت خواهد بود، بنابراین شما نیاز خواهید داشت که این موارد را ارزیابی و الویت بندی کنید.

آیا شما یک برنامه مشخص دیجیتال مارکتینگ دارید؟

بر اساس آخرین بررسی‌ها و نظرسنجی‌های صورت گرفته توسط وبسایت اسمارت اینسایت 45 درصد از کسب و کارهای آنلاین هیچگونه استراتژی برای فعالیت آنلاین خود ندارند! این عدد یعنی چیزی نزدیک به نیمی از بیزنس‌ها هیچ ایده ای راجع به برنامه ریزی و هدفمند کردن فعالیت خود ندارند.

 

نتیجه نظرسنجی دیجیتال مارکتینگ اسمارت اینسایت

با توجه به آماری که در تصویر مشاهده می‌کنید نشان دهنده درصد کسب و کارهایی است که از برنامه دیجیتال مارکتینگ یکپارچه یا جداگانه استفاده می‌کنند و یا از هیچ استراتژی ای استفاده نمی‌کنند.

10 دلیل برای این که شما به یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ نیاز خواهید داشت!

  1. شما بی هدف و بی جهت خواهید بود.

ما متوجه شدیم شرکت‌ها بدون استراتژی دیجیتال مارکتینگ هدف مشخص و واضحی را برای دستیابی به مشتریان جدید یا ایجاد روابط عمیق تر با مشتریان موجود ندارند.و اگر شما اهداف مشخصی با استفاده از ماموریت‌های SMART  در دیجیتال مارکتینگ نداشته باشید شما به اندازه کافی از منابع خود برای رسیدن به آن هدف خود نخواهید داشت یا نمی‌توانید توسط ابزار تحلیلی به بررسی میزان نزدیک شدن و دستیابی به اهداف بپردازید.

  1. شما مخاطبین برخط خود و سهم بازار خود را نخواهید شناخت.

اگر شما تحقیقات لازم را انجام نداده باشید، تقاضای مشتری برای خدمات آنلاین ممکن است دست کم گرفته شود. مهمتر این که شما درک خوبی از بازار خود نخواهید داشت. متغییرها با توجه به رفتار و مشخصات مشتریان، رقبا، جایگاه، شرایط و گزینه‌ها در ارتباطات بازاریابی متفاوت‌تر از روش‌های سنتی هستند. ابزارهای بسیار مفید و قوی برای شما قابل دسترس هستند تا بفهمید میزان تقاضای مشتری چقدر است و چه سهمی از بازار را می‌توانی به خود اختصا دهید. برای مثال  Google’s Keyword planner که با استفاده از این ابزارها می‌توانید متوجه شوید چه بخشی از مردم به کالای ارائه شده توسط شما و رقبای شما علاقه مند هستند و شما می‌‌توانید رو جذب آنها سرمایه گذاری و برنامه ریزی کنید و با استفاده از برنامه بازاریابی به اهداف خود دست پیدا کنید.

  1. رقبای موجود و استارتاپی شما سهم بازار شما را خواهند گرفت!

اگر شما به میزان کافی سرمایه گذاری نکنید و از منابع خود برای اهداف استراتژی دیجیتال مارکتینگ استفاده نکنید یا این که از یک رویکرد نامشخص و مبهم استفاده کنید رقبای شما جای شما را خواهند گرفت.

  1. شما یک جایگاه و ارزش قابل ارائه قدرتمند آنلاین نخواهید داشت.

یک ارزش قابل ارائه برخط به مشتری که  به صورت واضح تعریف شده و درخور پرسونای مشتریان هدف می‌تواند به شما کمک کند تا خدمات آنلاین خود را متمایز کرده و مشتریان حاضر و جدید خود را وفادارتر و متعهدتر کنید. گسترش دادن یک برنامه رقابتی بازاریابی محتوایی کلید جادویی رسیدن به موفقیت برای بسیاری از سازمان‌ها است. از آن رو که محتوا چیزی است که مخاطب را به بیزنس شما از طریق کانال‌های مختلفی مانند سرچ، شبکه‌های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و بلاگ درگیر و جذب می‌کند.

  1. به اندازه کافی مشتریان آنلاین خود را نمی‌شناسید.

به صورت معمول این مورد زیاد بیان می‌شود که فضای دیجیتال ” قابل اندازه گیری ترین محیط “است اما گوگل آنالیتیکس و ابزارهای مشابه به شما حجم بازدیدها و موارد دیگر را نمایش خواهند داد نه احساسات بازدید گنندگان را یا این که آن‌ها چه فکری می‌کنند. شما به ابزارهای دیگری برای دریافت بازخورد مشتریانتان از وبسایت خواهید داشت تا بتوانید نقاط ضعف خود را شناسایی کنید.

  1. شما یکپارچه نیستید!

این که فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ به صورت جداگانه و سیلو وار انجام و تکمیل شود امروزه متداول شده است، فرقی نمی‌کند توسط یک متخصص دیجیتال مارکتینگ این فعالیت انجام شود یا یک آژان دیجیتال مارکتینگ جداگانه. این کار شاید به نظر راحت تر به نظر برسد که شما فعالیت‌های خود را اینگونه دسته بندی کنید اما باید در نظر بگیرید این کار اثربخشی به مراتب کمتری برای شما خواهد داشت. همه روی این موضوع اتفاق نظر دارند که دیجیتال مارکتینگ زمانی که بهترین عملکرد خود را خواهد داشت که به صورت یکپارچه با رسانه‌های سنتی و کانال‌های دیگر در ارتباط باشد. ما همیشه یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ یکپارچه را پیشنهاد می‌کنیم. پس از این هم زمانی که تبدیل دیجیتال کسب و کار شما صورت گرفت فعالیت‌های دیجیتال شما قسمتی از مارکتینگ پلن و بیزنس پلن شما خواهد بود. داشتن برنامه اندازه گیری یا Measurement Plan هم کمک شایانی به یکپارچه سازی شما خواهد کرد.

  1. به عرصه دیجیتال به اندازه‌ای که باید توجه، نیروی کار و بودجه تخصیص داده نمی‌شود!

منابع ناکافی برای برنامه ریزی و همینطور اجرای بازاریابی الکترونیکی اختصاص داده خواهد شد و احتمالاً با توجه به وجود آمدن کمبود مهارت‌های خاص و لازم در زمینه بازاریابی الکترونیکی، پاسخگویی موثر به تهدیدهای رقابتی را دشوارتر خواهد شد.

  1.  به دلیل نداشت استراتژی دیجیتال مارکتینگ ،زمان و منابع مالی خود را در مسیر تکراری هدر می‌دهید.

حتی اگر شما به منابع بسیار زیادی دسترسی داشته باشید به احتمال خیلی زیاد آن را هدر خواهید داد! این امر بخصوص در شرکتهای بزرگتر قابل مشاهده است که در آنها قسمت‌های مختلف سازمان بازاریابی ابزارهای مختلفی را خریداری می‌کنند یا از آژانس‌های مختلفی برای انجام کارهای مشابه دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند.

  1. شما به اندازه کافی چابک سازی انجام نداده اید تا پیشرو باشید یا خودتان را به رقبا برسانید.

اگر به برترین برندهای آنلاین مانند آمازون، دل، گوگل و … نگاه کنید، متوجه خواهید شد که همه آنها پویا هستند و روش های جدید را برای به دست آوردن یا حفظ مخاطبان آنلاین خود آزمایش می‌کنند.

  1. شما بهینه سازی نمی‌کنید.

هر شرکتی که دارای یک وب سایت باشد ، دارای تجزیه و تحلیل خواهد بود ، اما بسیاری از مدیران ارشد اطمینان حاصل نمی کنند که تیم هایشان آنها را تهیه کنند یا وقت لازم برای بررسی و عمل به آنها را ندارند. هنگامی که یک استراتژی شما را قادر می سازد اصول را به درستی دریافت کنید می توانید به پیشرفت مستمر جنبه های اصلی دیگر مانند بازاریابی موتورهای جستجو، تجربه کاربر از وبسایت، ایمیل مارکتینگ و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی بپردازید و استراتژی دیجیتال مارکتینگ مناسبی را اتخاذ کنید.